Toulky Táborskem VII.

Jarní sedmé potoulání Táborskem mě zavedlo do Miličína a jeho blízkého okolí. Kaple na vrchu nad Miličínem mě lákala už nějakou dobu, pokaždé, když jsem tudy projížděl směrem na Prahu, můj pohled směřoval nad obec, kde se tyčí tato hezká stavba.

Miličín - vrch Kalvárie s kaplí – Miličín (2,9 km)

Mapa a výškový profil jsou převzaty z MAPY.CZ

Původně jsem plánoval tento výlet trochu jinak, autobusem či vlakem, nakonec ale vyšla volba na auto, které jsem zaparkoval u motorestu Česká Sibiř v centrální části obce. K vrchu Kalvárie (698 m n. m.) vás navedou dvě cesty – naučná stezka a zelená/červená trasa KČT. Není to tedy nic těžkého se zorientovat. Ale teď již na cestu! První pohled na kapli je hned po nějakých 100 metrech, kdy se po pravé straně objeví nad loukou. I s ohledem na vegetaci jsem se rozhodl tuto cestu podniknout ještě v polovině dubna, především kvůli vzrostlému stromoví a výhledu od kaple směrem na Miličín a široké okolí.

Cesta dále pokračuje po nezpevněné polní cestě lemované stromořadím, můžete pěkně vidět do krajiny protkanou polními a lučními celky a asi po dalších 200 metrech pak zahýbáte směrem vpravo a začínáte lehce stoupat.

Při stoupání můžete okolo sebe vidět poměrně hodně vzrostlé břízy a další druhy listnatých stromů.

Po nějakých 500 metrech dorazíte k samotné poutní barokní osmiboké kapli Utrpení Kristova z roku 1745, která je bohužel běžně zavřená, tedy až na první zářijovou neděli, kdy se tu koná hlavní pouť. Na trase před kaplí se Vám občas naskýtají různé pohledy do kraje, můžete narazit na rulové balvany a skály.

Od kaple pak je možno vidět docela hezké rozhledy do krajiny, od Velkého Blaníku po levé (východní) straně, až po kopce Jistebnické vrchoviny – Monínec a další.

V okolí se pak dají vidět i takovéto hezké skalní útvary s rozdílnou květenou a dřevinami, než v rovnějších pasážích kopce Kalvárie.

Můžete pokračovat od kaple směrem do lesa na sever, kde pak najdete rozcestí a můžete pokračovat po červené značce KČT, nebo jít po zelené značce naučné stezky – viz. níže (ta vás zavede k skalnímu masivu a navrátí zpět na červenou značku).

Výlet se dostal do další část, teď procházíte územím lomu, pokud se však budete držet po stezce, naprosto nic vám nehrozí a můžete vklidu projít (naučná stezka prochází právě po této stezce a najdete tam několik informačních zastavení a panelů).

Jak můžete vidět níže, není to žádná nebezpečná cesta….

Samotný lom pak vypadá takto, občas tu a tam zahlédnete hlavu potápěče. Následně ho celý obcházíte. V lévé části fotografie vidíte vrch Kalvárie, v zadní části pak kopce u Mezna a Sudoměřic u Tábora.

Zde pak můžete vidět jak vypadají samotné informační tabule naučné stezky:

Cesta pak vede mírně svažitým terénem, občas naleznete hromadu vytěženého kameniva. Pokračujte stále po této cestě a dostanete se až na konec území lomu.

U silnice, ke které dojdete, se dejte doleva, směrem k obci Miličín, je na dohled. Ještě před obcí mlžete vidět takovéto hezké polní a luční části krajiny.

Následně pak už dojdete přímo do Miličína, projděte následnou ulicí a dostanete se až k parkovišti u motorestu. Já si pak ještě zaběhl ke kostelu v obci (Kostel Narození Pany Marie z roku 1891).

Nakonec nezbývá než opět zhodnotit trasu. S kočárkem bych se po ní asi nevydal, s malými dětmi bych absolvoval jen část ke kapli, pak v té části u lomu spíše se staršími. Každopádně se dá na tuto trasu bezproblémově navázat a pokračovat na sever do Votic, nebo třeba do Střezimíře východním směrem. Hodnotím velmi kladně.